Radarová stanice, poblíž oblasti nazývané Kjeksa, se nachází asi 1,5 km nedaleko baterie Bud. Již od cesty dominuje vrcholu kopce torzo antény a nelze si ho nevšimnout. Pod kopcem je udělané pěkné silniční odpočívadlo, kde je možno se zastavit a načerpat síly na další cestu. Místo je pro svou polohu hojně vyhledáváno a je celkem dosti fotogenické, zvláště v podvečer při soumraku. Raritka je, že soumrak v létě, kdy jsem tam byl, je asi ve 23.30.
Do dnešních dnů se z radaru dochovala původní anténa na betonovém podstavci, kde lze také nalézt zbytky ozubeného mechanismu, pro otáčivý pohon. Nedaleko antény se nachází zbytky základu budovy, spolu s betonovým soklem pro agregát, patrně strážního domku. Různě po okolí se nacházejí různé betonové a kamenné zbytky staveb a stanovišť, asi pro obranu nebo pozorování. Trochu dále, mimo hlavní prostor antény, se nacházejí dole pod kopcem zbytky základu budov kasáren, pro obsluhu radaru.
Něco málo k historii radarové základny. Uvádí se, že dne 3. března 1943, byla provedena inspekce nejbližšího okolí, za účasti několika důstojníku námořnictva a také několika osob z velení nedaleké baterie Bud. Ti měli za úkol, nalézt nějaké vhodné místo, s dokonalým a jasným výhledem na moře a také vhodnou výškovou polohou, ne menší než 40 metrů nad hladinou moře, pro umístění radarové stanice. Radarová stanice, podle podkladů, totiž měla být původně umístěná v pobřežní pevnosti Bud, ale nakonec byla vybrána pozice v oblasti Kjeksa a to z důvodů, aby se vyhnula palebné linii děl v pevnosti.
Je zde použit typ FuMo 3, s výkonem téměř 20 kW, za zmínku také stojí, že stejný typ radaru byl používán na palubách torpédoborců něm. námořnictva. Napájen byl z generátoru ve speciální budově poblíž radarové antény. Nedaleko budovy s generátorem stával také strážní domek a o kousek dále samostatná kasárna se zázemím, pro obsluhu. Obsluha radaru se obvykle skládala z 1 důstojníka, 3 poddůstojníku a 14 vojáků.
Kromě toho, že radar byl mimo pobřežní obranu pevnosti, bezpečnost oblasti zajišťovalo ještě 10 vojáku, spolu s jedním důstojníkem.
Použité podklady:
– web dittdistrikt.no/aktiviteter/13008/radaren-p%C3%A5-kjeksa
– speciální poděkování O. Filip, 2014
– informační cedule u torza radaru
– stav 2014